Lesní zkoušky (aneb takové malé klubové lesní zkoušky)

05.06.2014 17:55

 

Někdy, koncem března jsem vyhlásila konec flákání, máme tu jaro, musíme začít makat, takže jsem jednoho krásného dne vytáhla z mrazáku menší lišku, že si vyzkouším, jak se na ní bude Draga tvářit a ono, světe div se, netvářila se nijak, vůbec lišku neřešila, prostě jí aportovala stejně, jako zajíce…….a já, unešená její chutí a radostí do práce s liškou, jsem vyhledala první termín letošních lesních zkoušek a našla, 31.5.2014. Nějak mi nedošlo, že lesky nejsou jen a jen liška, ale i další disciplíny a velmi jsem podcenila své časové možnosti, na cvičení sice byly ještě celé dva měsíce, ale……ve skutečnosti jsme chodili cvičit max jednou týdně, někdy ano to ne a to na cca hodinu až dvě, nikdy jsme si v jeden den neprošli všechny disciplíny lesních zkoušek, některé z disciplín jsme nevyzkoušeli vůbec (např. klid na stanovišti, houštiny a slídění). Týdne před zkouškama jsme nedělali absolutně nic…..Čas neúprosně letěl a najednou tady bylo 31.5.2014 ráno……

Zkoušky se pořádalo OMS Praha východ v honitbě sdružení MS Bor Konojedy. Na zkoušky mě a Dragu doprovázel kdo jiný, než můj drahý, jako můj střelec, Anička od Ellie jako naše dvorní fotografka a kamarádka Alenka, člověk, který kolem sebe neustále šíří dobrou náladu. 

Ráno na nástupu nás čekalo velké překvapení a to, že na zkoušky jsou přihlášeni jen 4 ohaři (3x MOK a 1x VOK), zbytek byla malá plemena. A dalším, velmi milým překvapením, byla účast Crazyho Tajemství Karpat, Dragy polobratra po mamče Koře. A třetím milým překvapením bylo, že jako čekatelka na rozhodčí zde působila Hanka Kaprová, velmi úspěšná vůdkyně z našeho klubu a známá tvář. Takže to vlastně byly takové „malé klubové lesní zkoušky“. Po rozlosování čísel – č. 1 MOK Bernard Ariadnina Nit, č. 2 Crazy Tajemství Karpat, č. 3 moje maličkost s Dragou a č. 4 VOK jehož jméno si nepamatuji, ch. stanice Od Márfiho. Vzhledem k tak malému počtu ohařů bylo jasné, že s námi dva rozhodčí absolvují všechny disciplíny, jak je zvykem na PZ, ale nikoliv na LZ, kde většinou co disciplína, to jiní dva rozhodčí…….

Po rozlosování jsme se konečně mohli odebrat do honitby, k první disciplíně, kterou byla samozřejmě ohrádka. Když jsem viděla, jak obrovskou lišku rozhodčí vyndávají z auta, šly o mě mrákoty, byla obrovská, zcela jistě jsme s takovou nikdy necvičili. Draga po zavelení aport vlítla do ohrádky jako blesk, ale zřejmě ji rovněž překvapila tak velká liška a koukala se na ní s pohledem „bože, kde ten obrovský kus mám uchopit“, přemýšlela na můj vkus dlouho, takže jsem dala další povel k přinesení, zbytek již byl bezchybný, takže známka 3 (o poznámkách, že ten další povel byl zbytečný, že by to i bez něj vzala, jsem nechala bez komentáře, já sama moc dobře vím a cítím, kdy je třeba ten další povel dát). Na ohrádce s liškou nás opustil spolubojující VOK, který se ani nepokusil lišáka do mordy vůbec vzít, takže jsme pokračovali jen 3, 3 MOK ! Což mimo jiné i slibovalo rychlý spád další disciplín a ne dlouhé prodlevy a čekání.

Další disciplínou byl klid na stanovišti a ačkoliv jsme toto nikdy nezkoušeli, riskla jsem to a nechala Dragu na volno. Verdikt zněl „klidná, na volno, známka 4“.

A jelo se dál, tentokrát postupně dohledávky, nejdřív liška, poté zajíc a nakonec bažant, zde Draga obdržela samé 4, jen malou trojku za přinášení lišky, kdy potřebovala, abych na ní trochu houkla.

Následovala vlečka s liškou a poté s bažantem, opět samé 4, bez zaváhání na konci vlečky zvěř sebrala a upalovala ke mně, kde bezchybně předávala.

Po vlečkách nás čekalo nahánění v houštinách, kde i když vím, že do I. ceny stačí známka 1, měla jsem z této disciplíny oprávněný strach, neb houštiny Draze od mala zakazuji, vzhledem k hojnému poštu divokých prasat u nás v honitbě. Ale strach nebyl oprávněný, Draga vlítla do houštiny, jen jednou vyběhla, kdy se na můj povel hned vrátila zpět a hledala v druhé části houštiny, 3 minuty uběhly jako voda a další známka 4.

Slídění, Draga pracovala hezky, samostatně, ale na dohled, jen jednou jsem ji musela odpísknout od cesty, kde projížděli cyklisté, hodnocení rozhodčích opět známka 4 a poznámka, že jako jediná opravdu projevila zájem nalézt zvěř.

No a čekala nás už jen šoulačka, barva a vodění na řemeni (toto jsme myslím dostatečně prokazovali po čase celých zkoušek, kdy jsem opravdu celé zkoušky prošla s rukama v kapsách a Dragou na prověšeném vodítku u nohy).

Při šoulačce se trochu nezvykle šoulalo na asfaltové cestě, nejdříve jsem nechala odejít Jindru a když jsem viděla, že se schoval, začala jsem s Dragou šoulat, Draga při mé levé noze, já si v duchu odpočítávala kroky, pohoda jazz, nenápadně jí odložila, po pár krocích opět přivolala, po dalším šoulání opět odložila, poodešla jsem lážo plážo sama a šla se schovat. 5 minut se mi zdálo samozřejmě nekonečných, na můj pokyn Jindra vystřelil a pochvíli jsem se se vrátila volným krokem k Draze. Rozhodčí nám vytkl jen jednu chybu a to, že 5 minut se počítá od posledního odložení psa, než až od mého schování, že jsem to tím psovi stížila, nicméně, bez debaty známka 4.

No a má obávaná barva, v nácviku jsme šli barvu jen třikrát, ale jen poloviční vzdálenost, než na zkouškách, dvakrát jí odešla celkem dobře, třetí, týden před zkouškama, to byla tragédie, to šla jako ponocná……Ale na zkouškách? Draga si sama našla nástřel, opřela se do řemene a doslova mě na řemeni dovlekla přes lože až ke kusu, aniž by někde jen jednou sešla…….prostě barva alá Fox ! Barvy zde byly i podle rozhodčích těžké, dlouhé, zbytečně klikaté, vedly přes potok, poté přes cestu, ale má malá se nenechala ničím zmást. Byla jsem z jejího výkonu meganadšená !

A čekalo nás již jen vodění na řemeni, které jsme rozhodčím předvedli cestou z barvy zpět ke koroně, další zasloužená známka 4.

Uffff, máme to v I. ceně ! Pro mě neskutečný výkon dvouleté feny, která neměla ani z poloviny, ani ze třetiny nacvičeno tak, jako měli před leskama Gar a nebo Fox…….

Poté jsme se konečně mohli všichni odebrat zpět na Sokolovnu a trpělivě čekat na vyhlášení. Až do vyhlášení jsem si nejen já myslela, že na prvním místě bude Crazy, o to větší překvapení pro mě bylo, když vyhlásili na vítěze nás a Crazy skončil na druhém místě o dva bodíky za náma. Sebralo mě to natolik, že jsem se i maličko dojala a při děkovné řeči mi asi nebylo mnoho rozumět :D

Prostě, tyto zkoušky se povedly po všech stránkách, organizace zkoušek byla skvělá, žádné dlouhé čekání, příjemní lidé v koroně a velmi krásný les ! No a velmi dobrý kávový rum :D :D :D První zkoušky letošního roku, první, dle nového zkušebního řádu, se nám povedly na výbornou a já doufám a přeji si, aby tomu bylo i při zkouškách dalších……..